By: Kristo Ausmees

10. aprill 2012

Süüa tuleb selleks, et elada

Meeste tervislik toit

Pilt: gazettelive.co.uk

Täna räägime toitumisest ja selle seostest mehe tervisega.

Tervisesõbralik toitumine mõjutab kogu organismi, sh kolesteroolisisaldust, vererõhku, kehakaalu, seksuaalsust jne. Nt ligikaudu kolmandik südame- ja veresoonkonnahaigustest on seostatav tasakaalustamata toitumisega. Seega saame toitumisega ise tublisti oma haiguste ohtu tublisti vähendada.

Milline on tervislik toitumine ja mis on selle tähtsus?

Tervislik toitumine tähendab, et toit peaks olema mitmekülgne, sisaldama rohkelt puu- ja köögivilja, piima ja piimatooteid, kala ja linnuliha, vähem magusat, karastusjooke ja rasvaseid toiduaineid.

Arusaamine, et tasakaalustatud toit on hea tervise alus, on kutsunud viimastel aegadel inimeste mõtlemises esile suure pöörde. Tõenäoliselt hakkab tulevikus põhjaeurooplase toidulaud lähenema üha rohkem aasiapärasele ja Vahemere-äärsele.

Pikaajaline puudulik toitumine kutsub esile enneaegse vananemise ja degeneratsiooni. Maailma Tervishoiuorganisatsiooni statistika näitab, et parem toitumine tõkestaks paljude haiguste levikut. Hetkel on maakeral hinnanguliselt 100 miljonit suhkrutõve all kannatavat inimest, 90%-l neist on see suures osas tingitud eluviisidest: vähesest liikumisest ja valest toitumisest.

Milline peaks olema igapäevane toidulaud?

Võimalikult mitmekülgne, st puuviljad, marjad, köögiviljad, täisteratooted, piimatooted, väherasvane liha, kala. Loomulikult on kogused individuaalsed ja kindlaid, kõigile sobivaid kriteeriume pole, kuid üldjoontes peaksime kõik eelnimetatud toitaineid iga päev tarbima.

Miks on oluline just puu- ja köögiviljade tarbimine?

Aedvilja tarbimine vähendab krooniliste haiguste riski ligi 1/5 võrra. Puuviljad, marjad ja köögiviljad vähendavad riski haigestuda südamehaigustesse ja vähkkasvajatesse, on kasulikud luude, hammaste ja igemete tervisele, soodustavad seedimist ja tasakaalustavad toitu, on kasulikud naha ja silmade tervisele, aitavad hoida mälu toonuses jne.

Puu- ja köögiviljades on parim vitamiinide, mineraalainete ja antioksüdantide vahekord, mida ei ole võimalik asendada vitamiinilisanditega.

Mida peab teadma veel lisaks mitmekülgsele toitumisele?

Kindlasti peaks järgima annustatava soola kogust. Soola liig on kõrge vererõhu soodumusega inimestele ohtlik selles sisalduva naatriumi tõttu, kuna naatriumi liig tõstab vererõhku, suurendab südameinfarkti ohtu, põhjustab liigse vedeliku kogunemist organismi ja tursete teket jne.

Uuringute alusel söövad Eesti elanikud vähem puu- ja köögivilju, kui põhjamaalased, see võib olla ka üheks põhjuseks paljudest, miks me elame keskmiselt ligi 10 aastat vähem kui meie naabrid.

Ka loomsete rasvade liig pole organismile hea. Viimaste rohke tarbimine suurendab haigestumist südame- ja veresoonkonnahaigustesse, teatud vähivormidesse ja suhkruhaigusesse. Et olla terve, selleks tuleb päris palju teha: toituda tervislikult, liikuda aktiivselt, hoiduda suitsetamisest, alkoholist ja narkootilistest ainetest – ühesõnaga elada tervislikult.

Related News: